torsdag 12 juni 2008

valp uppfostran

apan hade en seg dag i dag, det blåste men det var fortfarande varmt och det e ingen hit att promenera i värmen. bekväm som hon e så sov apan fram till 10.30 sen ville hon ha frukosten serverad på altan och nu har hon bestämt sig för att uppblött foder smakar blä ( bajs kan jag inte säga för det tycker hon e gött...) och hädanefter ska den kungliga bakdelen ha maten torr...

apan tar inte barnens leksaker förutom när hon tycker att vi e tråkiga då spanar hon ut en fin sko eller något som ebba fått från farmorn efter en usa resa och så snappar hon åt sig den kvickt och ser till att vi sett att hon tagit nåt sen kubbar hon som en liten elefant ned till gräset och efter kommer jag för att hitta henne sitta brevid skon på ingången på gräset och med en blick som säger när du ändå masat dig ner här så kan vi väl leka lite...


vi tog en sväng när lucas kom hem från förskolan vid 2 i går för jag måste hålla den lilla busungen vaken tills kvällen annars somnar han ej förrän seeeent. så då gick vi gris rundan ( grisar gick där förrut, nu e det mest får och hästar) lucas fick promenera mycket själv och sa ibland mamma ja e tött åka vagnen... åhh gulleplutt klart du får men då får man ha koll på honom att han inte somnar... apan traskade på och man såg när vi närmadeoss leonberger kröken att hon visste vad som väntade bakom hörnet... hennes nyfunne bästis den snygga utställnings tiken lady! det e en super trevlig leonberger tik på snart 2 år som e så imponerande! jag måste ha förolämpat ägaren ganska grovt då jag förknippade leonberger med ellens (bellas och lillys bihang) morsas doggy och sa e det en bland ras? nja sa han rätt tyst hon e faktiskt utställningsmeriterad leonberger och ska gå i avel....e hon lite äldre då försökte jag mig på.. nja hon e snart 2... sen sa jag inget mer om hunden... en kompis morsa har en också men jag tyckte doris päls var mer färgstark och intensiv sen var det lite skillnad på temperamentet med jesus vad lugn och fin lady var, lydig sansad bra runt barnen hon hade full koll på sina tonårs ben. vi stod och pratade ett tag och det visade sig att de skulle starta kennel och bedriva ett hunddagis där! och så gjorde han lite hundburar på sitt jobb, tänk vad som gömmer sig i skogarna!

mötte lite hästar och får på promenaden hästarna var intressanta men jag körde mitt vanliga ögon kontakt belöning och efter lite nyfiket gluttande på tottobajjerna så sökte hon upp kontakten fint ( i koppel naturligtvis jag inbillar mig ej att hon inte skulle rusat rakt in i hagen för att kunna käka gräs med sina nya polare om hon kunnat...)


väl hemma var alla trötta och apan la sig på skohyllan och vilade sig lite, vi lagade mat och gick sen ut i trädgården och snickrade ihop en snyggare temporär grind till inhägnaden, det e inte lätt med två klåfingrade barn apan var så lycklig för att vi var nere och lekte med henne så hon sprang runt och skulle kampa med barnen med sina pinnar som hon hämtar i trädgården ( suck...) hon e så försiktig med speciellt ebba och hon trycker ned pinnen i handen på ebba och drar lite prövande för att starta leken och ebba håller en stund men vill hellre klappa apan, lucas har fattat det där med att det inte e kul att förlora och han håller i förglatta livet och vägrar att släppa och eftersom apan e sä lätt i gripandet runt pinnen så vinner han ofta. sen hängde det två pillimaiga ungar på grinden och det hamrades och borrades och fixades och jag måste säga ärligt att jag inte vet exakt vad vi egentligen förbättrade men vi var ute och snickrade till 19.30 i alla fall sen vägra ebba att stå själv. vi gick in och båda barnen somnade trött på kudden den äldste hade bara lite mer jag ska bara innan ögonen föll ihop...
gubben kopm sent i dag så apan och jag tog klätterpromisen vid 22 och vi mötte Bröderna fluff på promisen ( en airendale terrier och en pudel)och de gav apan sin första uppfostran i hundvett... sen gick vi vidare och tog vägen över berget hem. en härlig dag!

Inga kommentarer: