måndag 16 juni 2008

ok nu var det dax..

.. visste att jag inte skulle komma undan helt... apan har visat att hon likt bush bombar oskyldiga främlingar.. hehe politik... situationen e när vi möter främlingar i skärhamn och då menar jag hundar. hon låser sig och låter sig inte distraheras av varken föda eller kamp även om jag försöker fånga upp henne i tid, stötte till henne i sidan som sista lösning men det gav inget resultat bara en sur kärring till hund. kanske dax för spegeln och se över antalet promisar i stora staden skärhamn... annars tas tips gärna emot ( bring it on carina...hehehe)

5 kommentarer:

Anonym sa...

He he he....

Kan det vara så att lilla fröken har fått hälsa på många hundar hon möter? Om du tänker procentuellt, får hon hälsa på mer än 10-20% av alla hundar ni möter under en vecka, under ALLa promenader?

Dock tror jag du är på rätt spår. Köp Euroshoppers mjuka kattmat i folieburkar(ICA 2:nd floor) och ladda fickorna/barnvagnen med. Öppna burken när du ser en hund, och likt en morot framför åsna, led lilla trollet förbi hunden. 10 meter därefter får hon ta en rejäl tugga kattmat.

Det finns några saker du INTE skall göra... Du får ABSOLUT inte bli arg! Inte säga nej. Och inte peta henne i sidan...
Du får lov att kvittra och belöna och gulla på alla sätt, bara ni tar er förbi hunden utan att du lägger några negativa minnesbilder på mötande hundar...

Stäm möte med några ekipage i Skärhamn och gå och gå och gå tills att kattmaten är mer värt än mötande hunden. Som hon inte får träffa, ens efter övningen (då lär hon sig att vänta på hundleksbelöningen, vilken kanske överträffar kattmaten och det vill du inte...)
Upprepa många gånger, och passa på när du möter en hund som ser lydig ut, att fråga om du får passera medan den andre hunden står/sitter stilla. Om den andre hunden bär sig åt och bråkar, är det ingen bra hund att träna på!

Och som sagt. Mer än 1 hund av 10 på en vecka får man inte leka med... Kanske inte ens några främmande hundar alls (magkänslan!). Kanske får man bara leka med vissa utvalda kompisar, och bara ibland?

Känn efter med magen, så vet du.

Kram o hej leverpastej // Carina & Narni

Alpha sa...

hmmm alltså jag e väldigt restriktiv i hundmöten på stan ( katla bieffekter) och hemma e det inte ¨så många som jag stöter på inte på de ställena jag promenerar på i alla fall ( bergen och skogen) de lekkamrater hon har leker hon med på bestämda ställen och då tar jag initiativet och går dit med henne och jag säger när det startar och när det slutar. jag försöker ha varierat godis i fickorna men kattmaten e ju såååå läbbig... jag e inget kattfan och maten har ordet katt i början... men jag får väl köpa en trilling vagn då och lasta på några burkar... det e tur att ingen av er teamare ser mig på stan för då hade jag blivit mobbad, två ungar en hund en klicker koppel lite varstans belöningspåse i supersize och nu ska kattmaten knökas ned med... allt för dig carina ... hahaha trial and error... försök ett på onsdag kl.9,30 start nordeviks parkering. I dare you!!!

Alpha sa...

... och förresten..jag har ännu inte lyckats bli arg apan... små förbannad kanske men inte arg det kan man inte när man ser den rådjursögda missen... små stötarna har mer varít i avlednings försök. sa jag att dockan rymde i går? eller rymde och rymde hon fattade inte ens att hon var på andra sidan staketet, hennes polare kom förbi och då ropade ägaren linnea nu e din hund här ute med oss, då hade hon bara travat fram och tagit ett kliv genom fårstängslet!!! så nu har vi varot på jula och köpt hönsnät till fårskallen hehehe magnus bara suckar och himlar med ögonen..hahaha

Anonym sa...

Jasså, fröken var på rymmen! Fniss!

Och så duktigt av dej att inte trilla i gamla fällorna!
"Learning by doing" är bra pedagogik!

Avvaktar med spänning rapporten från Icas parkering i midsommarstöket!!

(Bryggorna utanför Lars-Göran är inte heller fel, där går alla verkar det som...)

Kram Carina & Narniparni

Alpha sa...

ja alla när jag inte e där för vårt promis stråk e från nordeviks runt med kajen ut på atene bryggan och ner mot torget och upp gamla vägen ner vid lars görans och sen tillbaka samma väg för maximalt tillfälle för att se annat liv på planeten tjörn men jag möter högst 2 hundar på promisarna...men jag har börjat gå längre nu fast tidigare på dagen det känner jag att apan både klarar av och behöver, tänkte gå runt lite på midsommar då har ju en del med sig hundar och jag tänkte överlämna vagnköreriet till svärmor och ta en längre runda med apan själv...kan tomten köpa tidningen kan väl jag det med!!!