torsdag 19 juni 2008

catwalk i skärhamn

blev till en improviserad variant! pappan lämnade av lucas på förskolan vid 0700 och ebba var hemma och terroriserade mamma och apan. apan blev dognappad av grannen ( ett senare inlägg...) och ebba och mamma tog det lite piano efter ngr nätter av nya tänder från ebbas sida. efter lite små pill lite varstans hemma med tvätt och dammsugning och dyl så åkte vi glada i hågen till skärhamn för att testa catwalken med dfet nya äckliga godiset...kattmat...
efter att jag svängt av till nordevik för att införskaffa mig kletet blev det tvärnit...midsommar helgen....lediga människor...inte en parkeringsplats...glöm det okq8 hade det ej så jag fick ta reserven.. fläskfile från grillningen kvällen innan. vi travade på och letade efter lämpliga offer och det var verkligen till att spana för det saknades kandidater även i dag till vårt test. en gubbe med golden nästan flydde i panik när jag styrdebarnvagnen och doggeliton mot ekipaget så jag fick snopet byta riktning.
jag hittade ngr och väntade tills apan såg dem och innan hon hann brösta upp sig körde jag upp en fläskfile i trynet på henne och hör och häpna det fungerade! inte ett knyst! jag letade upp ngr fler offer och det funkade lika bra, jag vill inte säga ett halleluja moment för jag har inte riktigt fått det där åh en hund och sen ögonkontakt som visar att hon vet att passera hund betyder godis men men det kanske e lite mycket begärt efter 20 min och 4 hundar ( varav en var samma hund som jag snirklade...) hehe jag riktigt hör stackars walle oja sig och säga hon e ju bara valp linnea...hehehe det e inget fel i att ha mål bara de inte blir till krav!
men jag köpte kattmat när jag fick chansen för jag tror att det var nyhetens behag med fläskfilen och jag tänker använda mig av godis som jag inte har i vardags situationer.

nu till granne fenomenet! han e guld värd att ha till hösten då hans promenader bryter av ensamheten för apan hemma i trädgården men men han ser det som en självklarhet att hon ska få gå som hon vill i kopplet och tycker synd om henne när hon går fint för då kan hon ju inte springa och nosa... jag e väldigt noga med koppelträningen och hon har från början gått väldigt bra och drar inte ngt nämnvärt. förrän efter dessa små dognappningar. jag har försökt säga till på ett fint sätt att det e viktigt att hon inte drar för jag vill att lucas ska kunna hålla i kopplet en dag men han benämner det som bara gå och nosa lite så där på morgon kvisten... det e ett dilemma för jag tycker att jag varit tydlig med vad jag står men jag vill ju inte tappa honom inför hösten. så som jag ser det finns det tre alternativ...
ett: jag skyller på att hon e för ung för så mycket promenader och att det passar bättre till hösten
två: jag struntar i det och kämpar på och hoppas att hon efter ett tag ser skillnad på förare
tre: jag tar upp det ordentligt med grannen och visar en idiotsäker metod med dra i kopplet= stanna och om jag ser att han inte tar mig på allvar så är vi mystiskt upptagna på morgon kvisten när de flesta dognappningarna sker.

vad säger panelen????

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det funkade!
Sätt en krysslapp hemma på kylskåpet, och när du har kommit upp i 100 lyckade träningar/mötta hundar så börjar vi prata stabil inlärning!

Dessutom kan du förkorta inlärningen genom att börja prassla med påsen INNAN hon fått syn på hunden. När hon tittar på den andre hunden så kan du säga Bra-Tjejjen och förhoppningsvis kommer hon ihåg prasslet - tittar på dej = belöning + leda åsnan förbi hunden.

Målet är alltså att hon skall tänka:
1. Det kommer en hund. Matte tycker det är bra att jag såg den.
2. Så om jag tittar på matte så får jag nåt väldans gott. Skit i hundskrället.
= Dogspotting

Fungerar lika bra på katter faktiskt. Kallas för "katt-spotting" då... he he he

Kan även föräldas med klickern, om du vill vara ännu mer träningsfreak...

När det gäller grannen, så vet du vad jag tycker. Låt honom köra "stanna" varianten. Annars får Grannen frikort tycker jag. Du får träna desto mer...

Kram och ha en bra midsommar!

Anonym sa...

Glömde skriva vem jag är... fast det räknar du väl ut...

Kram igen
Carina & Narni

Alpha sa...

ja jag vet v ad du tycker men vi hade en diskution i morse igen, han kom över och ville fråga om det var ok att han tog henne på promenader, och då hade jag ju min öppning, och jag tog upp koppelträningen och varför jag var så noga= lucas ska kunna promenera med henne eventuellt och så fick jag tillbaka en diskution som liknade sandlåde fasoner om att det var såååå synd om henne med sin stränga matte som inte lät henne njuta av promenaderna, när jag förklarade mina upplägg med vanan om att gå fint i kopplet utan komando samtidigt som mina promisar innehåller 75 procent utan koppel och att hon då strövar fritt bet inte på honom, han ville införa komandon och annat så när jag kände att jag behövde försvara mitt träningsupplägg för min hund för att han skulle kunna få ett promis sällskap om mornarna så ledsnade jag... tänker nog använda walle som ursäkt och säga att uppfödaren rekomenderat mig att inte ha så långa promisar i början utan spara det till hösten, då kan jag ju förhoppningsvis ha kvar honom till hösten. blir så trött bara det e väl inget att tjöta om det e ju faktiskt jag som betalt för hunden om jag inte minns fel... att jag dessutom kan visa honom hur lätt det e att göra rätt från början och bara få en sån dum respons gör mig lite sne faktiskt...

Anonym sa...

Det är bara en valp och dessutom är dom ganska kloka och förstår mer än man tror,hon kommer att gå som ett ljus i kopplet när hon blir lite äldre och förstå när det är promenad då går man utan att dra hit eller dit och sedan har man läsa tidningen promenaden där man far runt lite hit o dit och ibland fastnar man med nosen rejält på en del ställen som är väldig intressant läsning.mina vuxna har järnkoll när det är nosa promenad och när man har ett mål att gå till.Undrar hur det hade sett ut när jag kommer med fem hundar + släpar på tält väska burar
mm , bara det är ett visst konststycke att ha fem hundar + all packning och det samtidigt som man har handra hundar i närheten hela tiden då kan man bli förbannad på dom som har en hund med låångt koppel och ingen koll hunden som far hit o dit för att hälsa på andra hundar när dom samtidigt står och pratar med en likasinnad person och man säger till dom att ta in hunden för att man ska kunna komma förbi och får till svar han är så snäll och ska bara hälsa, i dom situationerna är inte walle trevlig längre.
men glöm inte att det är en valp och låt henne vara valp ibland
Glad midsommar

Alpha sa...

apan får vara valp men jag tror på att ge min hund tydliga "tecken" från början och då tycker jag inte att de e ok att hon får ånga på i kopplet för vissa medan jag e mer konsekvent, lucas e 3 år och kan inte ta den "diskutionen" med apan och en anledning till att jag tog en mjukare hund var att mina barn skulle få glädjen att vara delaktiga i hundens vardag, får hon lära sig från början att när kopplet e på så går man fint och när man e lös så är man fri att gå varhelst man vill (inom en 15 m radie hehe) så minimerar du de diskutionerna, det var samma med valpgnaget, jag var konsekvent med att INGEN fick busa upp apan med händerna utan skulle det busas skulle det vara en leksak i handen, folk sa ditt och datt och sa även där att det e ju bara en valp men jag såg ingen mening i att låta apan bita i händer då jag inte tillät det hemma där vi har lilla ebba och lucas som fick agera nåldynor efter att apan gnagt på händer, jag var konsekvent och vi hade väldigt lite problem med detta. sen kanske det inte hade varit ett lika stort problem med grannpromisen om det varit ngn gång i bland men han går ju rundan varje dag och vill gärna ha med apan, och då e det ju skillnad tycker jag i alla fall. att jag ämnar ha ett fot kommando längre fram när hon e äldre är inget som jag kommer att berätta för grannen för det e jag som står för apans "utbildning" glad midsommar på er från en helt slutkörd apa som var kanonduktig på dagens prövning vid midsommar kaoset, inga problem att leda bort uppmärksamheten där inte!tack carina för dina goda råd!