onsdag 11 juni 2008

Sammanfattning av en veckas hyss...

NU var det ett tag sen vi skrev, dels för att det vart så vansinnigt skönt väder ute men även för att jag sökt arbete på nätet och vart så fruktansvärt trött på att sitta någon längre stund framför datorn igen ens för ett litet dagboks inlägg... sen vart vi på orust på lantstället och hade en mini semester. men ojojoj vad det finns att berätta så nu har jag laddat med en rykande het kaffe kopp, och tre stycken kex som jag kan mata ebba vid när hon blir medveten om att jag försöker få henne att sova för det e inte populärt...

vi var på orust över helgen och alpha stortrivdes! men vem gjorde inte det, gött väder varmt i vattnet och hela familjen samlad...alphan gjorde succe som vanligt hon e ju såååå söt än som en kursdeltagare sa till mig de flesta adra valpar växer in i slyngelperioden som uppfödaren så snällt kallar det men alphan e bara söööööt. och så blir hon så glad av att se andra folk så hon kan inte gå de tre sista metrarna fram utan hon rumpålar sig fram i ett försök till att komma så nära som möjligt, och detta får varje människa hon möter att känna sig uppskattad. man kan ju inte låta bli att dra på smilbanden när hon sätter igång.gammelmormorn dök också upp och alpha utsåg henne till förste fotliggaren ( alpha skulle mysa hos henne) men mesta delen av tiden spenderade alpha i haserna på mig är jag gick upp och ner för stigen som går mellan de två stugorna ( alltid glömmer man nåt när man har tre små) eller så vart hon nedgrävd under altan, det var lite bra för lucas kusin e en sån unge som inte e så van vid djur ( ok katt men det e en j-kla skillnad ) och hon rände ju efter stackars alphan hela tidne och jag fick vara där och påminna henne om att låta henne vara i fred io bland opch att det faktiskt inte var ok att hetsa henne till att springa efter och bita henne i hasorna, jo då sa lilltjejen jag tycker det e ok... suck... men efter jag påminde henne om hur det gick med schäfern när hon lät den göra det så tänkte hon sig för en extra gång innan hohn sprang i väg igen. ( schäfern gillade inte kusinen, hon klättrade rätt tidigt på henne i rang när hon var liten och grön som jag var fattade jag inte situationen innan det var ett faktum men hon rörde henne aldrig!)
så alpha charmade både svärmor och gammelmormorn men farfarn verkade lite mer svårcharmad och fortsatte med sina aj hon bits skämt men han lurar inte mig jag såg hur han tittade på alpha när han såg ebba och alpha när de satt själva och gosade i en skogsglänta och ebba lekte med apans leksaker och alpha gosade upp nosen i nacken på ebba och ebba klappade henne på huvudet och de var bara så underbara kompisar då såg jag att även farfarn var helt såld hehe karlar ni tror ni e så smarta!

sen var det dax för utställning på söndagen men jag fick ställa in den, och självklart gick walles girongården hundar och blev 1:a bästa tik och 1:a bästa hane och slog ut både den lapska vallhunden och den svenska lapphunden i valp klassen... japp det e alphas syskon det! grattis walle det var en bra kombination du gjorde!

nu kunde man ju tro att efter en sån här superhelg med en massa spring och stoj så skulle alphan vara trött när vi kom hem... ja man skulle ju kunna tro det men hon verkade inte tro det...
hon gick runt och bara sög in att vara hemma igen och checkade in trädgården och tittade om ngn hade flyttat hennes ben...

tisdag var det dax för hundkurs, skit kul som vanligt på tjbk!!! vi hade träningstillfälle inför hundkörkortet som jag redan från början sagt att vi inte kommer att ta på allvar, men träna e alltid kul! alpha hade så mycket spring i benen men jag kampade loss vid det värsta utbrotten och sen var hon sååå fin i kontakten ,det e så kul att se när träning ger resultat! det jag kan säga direkt till skillnaden från schäfern e att hon e så himla villkorslös i sitt samarbete, klart som korvspad att hon vill ha belöning men hon käftar inte utan hon iaktar och e jag för tokig räcker hon mig inte fingret och säger kärring j-vel utan hon mer "jag tänker inte vara med innan du sansar dig matte"
sen har hon ju inte det intensiva gripandet som schäfern hade men jag e inte beredd
att ta det som kommer med det paketet nu, jag bara undrar varför jag inte sett finsk lapphund innan? sen skolkade jag från teoridelen ( för den har jag hört tre ggr innan) och tog mig istället en promenad i skogen hemma och körde lite stock och sten övningar utan barnvagn i släptåg...
tack momorn för att du kommer mitt i veckan och gosar med dina barnbarn så att mamman kan ägna sig lite åt apan själv!puss på dig!

Inga kommentarer: