tisdag 8 april 2008

Nu har vi landat!

Det tar ett tag att få rumsren/läggdax/välling/plugg/städ/hämta ved och andra diverse sysslor att gå ihop, jag känner mig fortfarande matt men jag har fått till ett hyfsat system nu.

jag ska ta det från början

Det började inte så bra kanske... jag rekommenderar ingen att åka och hämta hem en valp dagen efter ett 2*30 års kalas när man inte har varit i närheten av alkoholhaltiga drycker på 3 år...
Jag tog det rätt lungt men min mage tyckte inte att rödtjut var det trevligaste den mött efter ett rätt hälsosamt intag av H2o dryck under de senaste åren. ( graviditet och amning)
Sambon och jag hade lämnat barnen hos svärföräldrarna och smög oss in under småtimmarna och la oss i vårt gamla tillhåll hos dem som vi bodde i när vi var yngre.jag vägrade vakna innan 12 då skickade de sluga människorna upp lucas för mamman kan inte säga nej till sin älsklingspojk... han drog av mig täcket och frågade varför mamma hade två täcken på sig över kläderna... det får du reda på när du blir äldre sa jag... eller förhoppningsvis inte...

Mamma (lucas mormor) åkte med mig och hämtade Alpha eller rättare sagt jag åkte med henne...
Lucas och Ebba var taggade som bara den inför utflyckten och tyckte det skulle bli hur spännande som helst, själv ville jag bara fram och tillbaka, brukade alltid ha med mig fika på våra besök (Ebba och jag har varit där 4 ggr) men nu tog jag inte med något, då fick jag det glada beskedet att de hadfe gjort våfflor till oss... och jag brukar älska våfflor...
i alla fall Alpha var lika kanon som sist, vi fikade lite och jag ursäktade att jag inte var lika pratglad som vanligt. Efter ca en timma skrev vi avtal och pengar och hund bytte ägare sen var det hem och se magnus reaktion...
vi kom hem och eftersom jag inte räknat med att vara så handlingsförlamad hela söndagen så hade jag inte allt klart. mamma stannade kvar ett tag och jag hann ställa i ordning det sista.
det första Alpha lyckades prestera var att lägga en stor korv framför magnus som satt och matade Ebba... efter en blick på spektaklet så vände sig magnus om och helt sonika öppnade altandörren... hahaha han är så j-kla härlig i bland.
Allt gick relativt hyfsat till och ebba var i säng 21 (lite sent men men) och lucas vid 21.30. Alpha gick och förde lite oväsen av sig men gick och la sig efter kvällsmaten vid 22.00. efter en sista raid för att ligga på plus i morgon så gick jag och magnus och la oss vid 23. Alpha sover, trots starka invändningar från lucas som kräver att få ha henne i sängen, brevid mig i en bur. hon sa inte ett jota på hela natten och sov igenom ebbas nattamål som för ett himlans väsen av sig, dock väckte ebba alpha vid 6 men det tycker jag är grönt!
morgon rutinerna flyter på bra eftersom det brta är ebba och jag som stiger upp vid 6. efter ebba och jag ätit frukost får alpha sitt och se är det bara rätt ut för morgon rastning
och när ebba lägger sig gång två vid 9 går lucas upp och äter frukost och jag slinker ut för att hämta in ved. försökte ta in veden första morgonen med alla tre och det var ett äventyr... speciellt eftersom lucas totalvägrade att åka vedkärran med alpha och stackars alpha var inte så pigg att åka den själv...

Alpha har fattat det där med att matte vill att det ska vara tyst och lungt på kvällen då de små lägger sig och det är hon inte sen att utnyttja... jag försöker trots min vana trogen att inte hyssja henne utan att leda bort det men som sagt det är alltid enklare att vara profet på en annans hund...

1 kommentar:

Anonym sa...

He he he... Det verkar som om ni har fått fullt upp!
Härligt!!

Kram
Carina & Narni